Kategorie podjazdów, jak to jest liczone?
Dość często dostaje pytanie w jaki sposób zatwierdzone są kategorie podjazdów. Odpowiedź jest dość prosta, chociaż trzeba troszeczkę znajomości matematyki. Kategoria podjazdu zależy ściśle od długości podjazdu i nachyleń na trasie. Wyznaczana jest na podstawie przyznanych punktów i zależy od każdego stumetrowego odcinka na trasie.
Jak liczone są punkty podjazdu? Każdy podjazd w bazie rozpisany jest na równe odcinki 100 albo 200 metrowe w zależności od długości podjazdu.
Każdy procent ze stumetrowego odcinka podnoszony jest do potęgi.
Następnie całość jest sumowana i wychodzi liczba punktów.
W związku z tym, że odcinków stumetrowych jest dziesięć na kilometrze, całość jest dzielona przez 10. Dzięki temu podzieleniu ilość punktów jest adekwatna do ilości punktów z algorytmu Michała Książkiewicza.
Łatwo się domyślić, że algorytm liczenia punktów preferuje jak najwięcej stromych odcinków stumetrowych.
Na podstawie ilości punktów podjazd zostaje przyporządkowany do kategorii.
- Podjazd poza kategorią to podjazd powyżej 400 punktów
- Podjazd 1 kategorii (260-400 punktów)
- Podjazd 2 kategorii (160-259 punktów)
- Podjazd 3 kategorii (91-159 punktów)
- Podjazd 4 kategorii (45-90 punktów)
- Poniżej 45 punktów podjazd należy do piątej, najniższej kategorii.
Na koniec mały przykład.
Jeżeli jednokilometrowy podjazd na każdym odcinku stumetrowym miałby równo 10% to liczba punktów równałaby się 100 i podjazd ma już kategorię 3. Czysta matematyka.
Największa baza podjazdów
Baza podjazdów rośnie w ogromnym tempie. Od października 2013 do stycznia 2014 czyli w ciągu czterech miesięcy powiększyła się od trzydziestu kilku podjazdów do 270.
Skok niesamowity, spora liczba użytkowników dodało swoje podjazdy. Czas na małe podziękowania. Największe na pewno należą się gavia2621. Kolega dodał olbrzymią liczbę podjazdów z Karkonoszy i okolic. Cały region jest tam już świetnie opisany. Równie wielkie podziękowania dla Beymont, Greek, turdus23, kubens, piotrkol91 oraz w gruncie rzeczy wszystkim, dzięki którym ten projekt tak świetnie się rozwija.
Panowie, jak to mówi mój kolega „wielki szacun” i dziękuję. Bez was tej bazy by nie było.
Trochę o narzędziu na stronie głównej
Projekt ten powstał głównie dla moich własnych potrzeb. Priorytetem dla mnie było samo wyszukanie podjazdu w swojej okolicy. Chciałem by po kilku wpisanych punktach sprawdzić, czy podjazd jest warty odwiedzenia. I to mi się udało w 100 procentach. W internecie można znaleźć wiele stron rysujących profile oraz pokazujących długość.
Wiele z nich to świetnie napisane programy, ale według mnie żaden nie pokazywał w prosty i nieskomplikowany sposób trudność podjazdu. Jestem rowerzystą i wiem czego oczekiwałem.
Dla podjeżdżającego najważniejszy jest procent nachylenia. I tu z reguły pojawia się problem. Profile graficzne rysowane na rożnych stronach z reguły fajnie wyglądają ale niewiele mówią o trudnościach na podjeździe.
Tak więc stwierdziłem, iż najlepiej by było by każdy odcinek jaki zaznaczę będzie miał opisaną długość i nachylenie. Tak zrobiłem i teraz uważam, że sposób w jaki opisuje trasę rowerową jest według mnie najlepszy i najdoskonalszy. Sam teraz podczas szukania sobie podjazdów w swojej okolicy opieram się tylko na mojej stronie i w tej chwili wiem, że to działa. Oczywiście zastanawiam się nad jakimś graficznym przedstawieniem profilu, ale na tą chwilę mądrego pomysłu po prostu nie mam.
Za pomocą mapy można określić wysokość oraz nachylenia odcinków wyznaczonych za pomocą jednego kliknięcia na mapie.
Jednym kliknięciem dodajesz kolejny punkt, dzięki temu możesz sprawdzić każdą wymyśloną przez siebie trasę.
To trochę jak podróż palcem po mapie, ale zawsze będziesz wiedział ile sił ci będzie potrzebne na podjeździe, oraz co cię jeszcze na nim czeka.
Teraz klikając będziesz wiedział jak wygląda podjazd, i jak bardzo jest stromy.
Moja rada jest też taka, by charakterystyczne punkty np. zakręty, skrzyżowania robić co piąty punkt.
Oczywiście ze względu na statystyki.
Będziesz miał wtedy rozeznanie, że na przykład od zakrętu w lewo do skrzyżowania jest 7% nachylenia, a od skrzyżowania już tylko 2%.
Jak działa mapa i cała ta strona?
Mapa opiera w całości na danych Google-Map.
Projekt Google-map w tej chwili już bardzo dokładny i ciągle rozwijany.
Z Google-map pobierana jest długość, szerokość geograficzna oraz wysokość zaznaczonego punktu.
Dane te są zapisywane w tablicy.
Długość między punktami jest obliczana na podstawie wzoru długości ortodromu.
Nachylenia są na podstawie stosunku długości do różnic wysokości.
Reszta to mieszanka języków programowania, przede wszystkim JavaScriptu, PHP i MySQL.
I to wszystko, i trudne i proste zarazem.
Moja zasługa w napisaniu tej strony żadna, wielkie brawa dla inżynierów GOOGLE. (net)